نرم افزار باشگاه مشتریان تاریخ ثبت : 1397/11/09_17:49

راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان موفق


شرکت های ارائه کننده خدمات نرم افزار باشگاه مشتریان اهداف مختلفی را برای راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان در نظر می گیرند و همچنین مشتریان و کسب و کارها هم به نوبه خود دلایل خاص خود را برای راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان در نظر دارند.

تمام آنچه که برای راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان موفق نیاز داریم

هدف از راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان چه چیزی است و نرم افزار باشگاه مشتریان چه گروه از مشتریان را باید هدف قرار دهد :

سوال اول: آیا هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان صرفا دادن تخفیف یا دادن آفر به مشتریان است یا یک بانک اطلاعاتی از مشتریان؟
 سوال دوم: گروه هدف در زمان راه اندازی باشگاه مشتریان در کسب و کارها چه کسانی هستند؟
و سوال آخر: آیا همه کسب و کارها باید به یک شیوه یکسان و ثابت از نرم افزار باشگاه مشتریان استفاده کنند.


شرکت های ارائه کننده خدمات نرم افزار باشگاه مشتریان اهداف مختلفی را برای راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان در نظر می گیرند و همچنین مشتریان و کسب و کارها هم به نوبه خود دلایل خاص خود را برای راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان در نظر دارند.

بعضی از کسب و کارها می خواهند به مشتریان خود تخفیف بدهند، آفر بدهند، اطلاعات مشتریان را جمع آوری کنند، می خواهند توسط نرم افزار باشگاه مشتریان جذب مشتری انجام دهند و انواع مختلف دلایل دیگر. شرکت های ارائه کننده نرم افزار باشگاه مشتریان گاها مشتریان وفادار را هدف می دهند و یا به تمام کسب و کارها به یک شیوه و سیاست یکسان خدمات می دهند، یعنی اجرای باشگاه مشتریان در یک رستوران با رستوران کناری و یا یک فروشگاه و پاساژ یکسان و کسب و کار نمی تواند نرم افزار باشگاه مشتریان را به شیوه ای که مایل است اجرایی کند.

سوال اول: آیا هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان صرفا دادن تخفیف یا دادن آفر به مشتریان است یا یک بانک اطلاعاتی از مشتریان؟

دادن تخفیف و آفر و یا جمع آوری بانک اطلاعاتی از مشتریان جز دلایلی هستند که کسب و کارها باشگاه مشتریان را استفاده می کنند ولی هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان فرای این موضوعات است و اینها ابزارهای ما هستند در راه اندازی باشگاه مشتریان. هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان خلق مشتریان وفادار و بوجود آوردن مشتریانی هستند که پتانسیل وفادار شدن را دارند و می توانند تبدیل به مشتری وفادار به کسب و کار شما شوند.

سوال دوم: گروه هدف در زمان راه اندازی باشگاه مشتریان در کسب و کارها چه کسانی هستند؟

تا حدودی به این سوال در سوال یک پاسخ دادیم. ولی گروه هدف در زمان راه اندازی باشگاه مشتریان تمام مشتریان شما هستند ولی گروه هدفی که به اشتباه در زمان راه اندازی باشگاه مشتریان هدف قرار داده می شود خود مشتریان وفادار فعلی شما هستند. در واقع مشتریان وفادار شما در حال حاضر از خریدشان راضی هستند و به هر دلیلی باز هم از شما خرید خواهند کرد و شاید در زمان ایجاد سیاست های تشویقی کمترین آفر باید به گروه وفادار داده شود و تمرکز کسب و کار باید بر روی سایر مشتریان قرار بگیرد و تلاش کرد تا تعداد وفاداران برند خود را افزایش داد و به این روش میزان درآمد و آگاهی از برند را افزایش و بهبود داد.

و سوال آخر: آیا همه کسب و کارها باید به یک شیوه یکسان و ثابت از نرم افزار باشگاه مشتریان استفاده کنند.

نرم افزار و سیستم باشگاه مشتریان باید بتواند در انواع و اقسام مختلف کسب و کارها پیاده سازی و اجرا شود و شرکت راه انداز باشگاه مشتریان نباید نوع و مدل کسب و کار برای شرکت اهمیت داشته باشد. و هر مدل کسب و کار باید بتواند با سلیقه و نیاز خود باشگاه مشتریان را اجرایی کند. اما آیا در راه اندازی باشگاه مشتریان یک راه حل ثابت در اجرای روش های تشویقی و اجرای باشگاه مشتریان وجود دارد. جواب در یک کلمه خیر. همانطور که هر کسب و کار و مدیران آن خصوصیات اختصاصی برند خود را دارد و مدیر کسب و کار سلیقه و مشتری و روش های اختصاصی خود را در کسب  و کار خود دارد در نتیجه باشگاه مشتریان هم باید بتواند با هر فرد و هر کسب و کار به شیوه و روش اختصاصی آن کسب و کار رفتار کند. مشتریان یک رستوران با رستوران کناری آن متفاوت است. پس رفتاری که با هر گروه می شود باید بر اساس آن کسب و کار باشد و نرم افزار باشگاه مشتریان باید بتواند این انعطاف پذیری را داشته باشد.

امکانات نرم افزارهای باشگاه مشتریان

نرم افزارهای باشگاه مشتریان چه در ایران و دنیا انواع و اقسام مختلف امکانات را دارا می باشند و با ابزارهای مختلفی اجرایی می شوند. فرضا بعضی از سیستم ها محدودتر هستند و تنوع خدمات آنها انواع نیازها را شامل نمی شود و یا گاها در تبلت یا کامپیوتر و یا هر دو اجرا و پیاده سازی می شوند. هیچ کدام از این ها ضعف برای آن سیستم نرم افزاری محسوب نمی شود و تنها شیوه اجرای آن سیستم باشگاه مشتریان است که نیاز گروهی خاصی از کسب و کارها یا مدیران را بر طرف می کند. مثل یک تی شرت که یک نفر دوست دارد و فرد دیگر از آن استقبال نمی کند.
امکان دوم: امکان گزارش گیری در نرم افزار باشگاه مشتریان
بعد از خلق دیتا و اطلاعات به هر روشی در سیستم باشگاه مشتریان باید بتوان این اطلاعات را تحلیل و یا گزارشاتی از این اطلاعات بوجود آورد. نرم افزار باشگاه مشتریانی می تواند موفق باشد که امکان این موضوع را فراهم کند که بر روی داده ها و اطلاعات تحلیل ها و گزارشات مختلفی را ارائه کند. و این امکان را داشته باشد که گزارشات خود را بر اساس نیاز کسب و کار بهبود و توسعه بدهد و محدودیت چندانی برای ارائه انواع گزارشات نداشته باشد. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد زیرا هر کسب و کار و بیزنس مختلف نیاز اختصاصی خود را دارد و نرم افزار وفاداری مشتری باید بتواند بر اساس نوع کسب و کار خود را تطبیق دهد. و حتی ممکن است در یک کسب و کار بزرگ کار تحلیل داده ها را نیز به صورت یک پروژه مجزا انجام دهد تا کسب و کار بتواند بهترین نتیجه را از باشگاه مشتریان خود بدست آورد.

نرم افزار باشگاه مشتریان

اولین امکان: ابزاری برای بوجود آوردن داده با ارزش و قابل استناد توسط نرم افزار باشگاه مشتریان

یکی از مهم ترین امکانات در زمان راه اندازی باشگاه مشتریان داشتن ابزاری است که بتواند داده و اطلاعات با ارزش و قابل استناد برای تحلیل کسب و کار بوجود آورد و شادی بتوان گفت باشگاه مشتریانی که این داده ها را بوجود نیاورد، به دلیل نداشتن قدرت تحلیل کسب و کار بخشی از ارزش آن باشگاه مشتریان برای کسب و کار کاهش می یابد. و یکی از هدف های راه اندازی باشگاه مشتریان در کنار تکریم مشتری بحث تحلیل بیزنس است که نرم افزار باشگاه مشتریان باید بتواند این قدرت تحلیل را به کسب و کار بدهد. یا در کسب و کارهای بزرگ بتواند امکان تحلیل BI را بوجود آورد. در تمام دنیا کسب و کارها به سمت باشگاه مشتریان هایی می روند که بحث تحلیل بیزنس را به خوبی انجام می دهد و به ارزش این موضوع به خوبی اعتقاد دارند.

امکان سوم: تنوع روش ها و سیاست های تشویقی مشتریان

یکی دیگر از امکاناتی که در راه اندازی باشگاه مشتریان اهمیت دارد وجود امکانات متنوع تشویقی و تعریف سیاست های تشویقی مختلف برای بدست آوردن نتیجه بهتر و بر حسب نیاز کسب و کار است. اگر روش های تشویقی در یک نرم افزار باشگاه مشتریان محدود باشد قطعا انواع مختلف کسب و کارها نمی توانند به خوبی از این سیستم وفادارسازی استفاده کنند و یا هر کسب و کاری نتواند نتیجه دلخواه خود را بدست آورد. به این دلیل که هر کسب و کار و هر صنف و هر فرد بعنوان مدیر یک کسب و کار مایل است ایده های خود و روش تشویقی خود را با شناختی که از کسب و کار خود دارد در باشگاه مشتریان پیاده کند. و به همین دلیل باشگاه مشتریان در زمان راه اندازی باید بتواند تنوع سلایق را تا حد معقولی پاسخگو باشد و نیاز انواع کسب و کارها را برطرف کند. و حتی این امکان وجود داشته باشد که اگر شیوه خاص واختصاصی را یک مدیر احتیاج داشت سیستم باشگاه مشتریان بتواند آن شیوه اختصاصی را برای آن بیزنس اجرایی کند.

اما چکارهایی باعث می شود یک سیستم نرم افزار باشگاه مشتریان به نتیجه برسد و چه چیزی باعث می شود نیتجه مورد نظر بدست نیاید؟!

استفاده درست از اطلاعات بوجود آمده در نرم افزار باشگاه مشتریان
یکی از مزایای یک باشگاه مشتریان و یا بهتر بگویم باشگاه مشتریان موفق بوجود آمدن دیتای ارزشمند از مشتریان و خریدها و میزان خرید است. این اطلاعات به مرور زمان ارزشمندتر می شود و به کسب و کار برای تصمیم گیری های خود بسیار کمک می کند. فرضا از اطلاعات مشتریان می توانید آفردهی های مختلف در زمان های خاص انجام دهید. اگر نرم افزار مورد نظر بتواند فیلترهای مختلف را بر روی گزارش مشتریان انجام دهد می توانید هدفمند و با برنامه ریزی مشخص آفردهی خود را انجام دهید. فرضا روز زن به زن ها و یا روز تولد امام علی (ع) به کسانی که اسم شان علی است یا کسانی که در تاریخ خاصی یا بازه خاصی ثبت نام کرده اند و یا حتی محصول خاصی را خریده اند یا حتی محصول خاصی را نخریده اند. و یک سیستم باشگاه مشتریان موفق باید بتواند این کارها را به سادگی انجام دهد و اجرای این ایده ها را برای کسب و کار مورد نظر ساده و آسان نماید. در کنار اینها شرکت ارائه کننده نرم افزار باشگاه مشتریان باید بتواند شما را در تحلیل درست اطلاعات و بدست آوردن نتیجه گیری منطقی و موثر از اطلاعات یاری کند و با تحلیل داده های نرم افزار باشگاه مشتریان، مشتریان شما را گروه بندی کند و رفتار درست با هر گروه از مشتریان را در شیوه های تشویقی به شما معرفی کند.

سادگی کلید موفقیت سیستم های تشویقی باشگاه مشتریان :

یکی از پیچیده ترین موضوعات در زمان راه اندازی باشگاه مشتریان روش ها و سیاست های تشویقی است که هر کسب و کار باید با دقت و کیفیت مناسب این شیوه ها را پیاده کند. اما یکی از نکاتی که باید در پیاده سازی شیوه های تشویقی به آن توجه کرد، سادگی روش های تشویقی است. هر چه قدر که این روش ها و آفرهای آن ساده تر و آسان فهم تر پیاده شود، درک آن برای مشتریان آسان تر می شود و به همین ترتیب جذب مشتریان افزایش بیشتری پیدا می کند. و همچنین این شیوه ها باید باب میل گروه هدف اصلی شما باشد.

اجرای با کیفیت عامل موفقیت هر عملی بخصوص باشگاه مشتریان :

یکی از دلایل دیگر موفقیت راه اندازی باشگاه مشتریان اجرای اصولی و با کیفیت است که در این موضوع نقش تیم ارائه کنند نرم افزار باشگاه مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است که به خوبی در راه اندازی با کیفیت و مناسب باشگاه مشتریان به مدیران کسب و کار کمک کنند و آموزش های لازم را ارائه کنند و زمانی که کیفیت یک کسب و کار پایین می آید به آنها راهنمایی لازم را بدهند و ایده های مناسب که می توانند توسط سیستم باشگاه مشتریان اجرایی کنند را به آنها گوش زد کنند.

نرم افزار باشگاه مشتریان
راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان چه مزایایی دارد؟

به پنج مورد از این مزایا اشاره خواهیم کرد :
1. توسط راه اندازی باشگاه مشتریان رقابت بر روی قیمت را متوقف کنید
2.مشتریان فعلی را به کسب و کار خود برگردانید
3. طول عمر مشتریان خود را افزایش دهید
4. ارتباط خود با مشتریان را افزایش دهید
5. سفیران برند خود را بسازید

با بخشی از آمارهایی که درزمینه باشگاه مشتریان وجود دارد را با هم آشنا شویم :

87 درصد
87 درصد مشتریان تایید کرده اند که دوست دارند نرم افزار باشگاه مشتریان داشته باشند[
34 درصد
34 درصد مشتریان گفته اند که نمی خواهند به یک برند وفادار باشند اگر عضو برنامه وفاداری مشتری آن برند نباشند.
67 درصد بیشتر
بطور میانگین مشتری با خرید منظم در 31 تا 36امین ماه خرید از شما 67 درصد بیش از 0 تا 6 ماه اول خرید اش از شما پول خرج می کند.
54 درصد
54 درصد مصرف کننده ها گفته اند که دوست دارند تقابل خود با یک برند را که نرم افزار باشگاه مشتریان دارند افزایش دهند، و 46 درصد گفته اند که آنها همین الان اینگونه هستند.
10 برابر
به طور میانگین، مشتریان وفادار ارزشی درآمدی در حدود 10 برابر سایر مشتریان دارد
23 درصد
23 درصد از خریداران گفته اند که وفاداری آنها به یک برند در سالهای گذشته بخاطر برنامه باشگاه مشتریان افزایش یافته است.

👍🏼👍🏼 نرم افزار باشگاه مشتریان خود را ایجاد کنید 👍🏼👍🏼

خیلی ها از ما سوال می کنند که آیا نرم افزار باشگاه مشتریان می تواند به کسب و کار من کمک کند. یا اصلا نرم افزار باشگاه مشتریان را در کسب و کار خود می توانم استفاده کنم. یا اصلا نرم افزار باشگاه مشتریان سهند امکان راه اندازی در کسب و کار من را دارد؟
در یک جمله
جواب تمام این سوالات را اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم این است که هر کسب و کاری که با مشتری نهایی در ارتباط است می تواند از نرم افزار باشگاه مشتریان استفاده کند و راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان در آن کسب و کار می تواند به رشد کسب و کار کمک کند. و تفاوتی نمی کند که این کسب و کار خدماتی است یا محصولی را بفروش می رساند. و نوع کسب و کار در راه اندازی باشگاه مشتریان اهمیت ندارد. یا در واقع نباید اهمیت داشته باشد.



کلمه کلیدی :

نرم افزار باشگاه مشتریان

نام نویسنده :سپیده شاه مرادی. الگام