مشتریان امروزی راچگونه بشناسیم؟ تاریخ ثبت : 1399/03/24_12:25

مشتریان امروزی راچگونه بشناسیم؟


امروز می خواهیم راجع به روش های شناخت مشتری با هم حرف بزنیم.

مشتریان امروزی راچگونه بشناسیم؟

آیا هر فردی که با واحد سفارشات شرکت شما تماس برقرار می کند یک مشتری محسوب می شود؟ آیا فردی به فروشگاه شما مراجعه می کند یک مشتری به حساب می آید؟

 

حضور و ورود برخی افراد به کسب و کار ما صرفا وقت و انرژی نیروی انسانی قسمت فروش را میگیرد و زیاد می شنویم که این همکاران گله و شکایت دارند.

در این نوشته بر آنیم تا به شما آموزش دهیم چگونه افرادی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند را شناسایی کنیم و آنها را از دست ندهیم و تا تکمیل پروسه فروش آنها را پیگیری کنیم و وقت و انرژی خود را بیهوده از دست ندهیم.

مدیران فروش نیز ترجیح می‌دهند حتی شده هزینه قابل توجهی کنند تا لیستی از مشتریان بالقوه واقعی به‌دست آورند و سعی و همت خود را بر آن میگمارند که این لیست دقیق و هدفمند باشد تا نیروهای فروش وقت کمتری صرف کسانی که مشتری نیستند، کنند و از این طریق راندمان کاری را بالا ببرند.

اما چگونه می توان مشتری واقعی را از فردی که فقط برای تماشا آمده و قصد خرید ندارد شناخت؟

می توان گفت حتی آن دسته از افرادی که پیگیر محصول شما هستند نیز پتانسیل تبدیل شدن به مشتری احتمالی را دارند اما ارزش‌های متفاوتی با مشتری واقعی دارند. پس آنچه برای شناخت مشتری لازم است دانستن اطلاعات و ارزش های آنان است. مخاطب، مشتری، مشتری احتمالی، خریدار، بینندگان، شنوندگان و… همیشه باید شناخته شوند، بررسی شوند و بر طبق سلیقه شان رفتار شود.

بدانیم که این افراد چه کسانی هستند و دقیقا از کسب و کار ما چه می خواهند. برای دانستن و شناختن این افراد باید بدانیم : سن، جنسیت، نژاد و قومیت، شغل و طبقه اجتماعی، میزان درآمد، سطح سواد و… کسانی که به عنوان مشتری به کسب و کار ما رجوع می کنند چیست و این اطلاعات را طبقه بندی کنیم.

شناخت مشتری از همین درگاه آغاز می شود؛ و در ادامه برای شناخت مشتری باید مخاطب را تحت نظر بگیرید. رفتارش را آنالیز کنید و با او رودررو صحبت کنید. آنگونه که قادر باشید تمام رفتارها و حتی شیوه تفکر او را حدس بزنید و پیش بینی کنید و جزیی ترین موارد را با اهمیت بیشتری واکاوی کنید.

برای شناخت مشتری واقعی از غیر واقعی میتوانید از ابزاری مانند وب سایت و یا شبکه های اجتماعی استفاده کنید. هر چه باشد در دنیای دیجیتال و رسانه و ارتباطات به سر می بریم. این فضا به شما کمک می کند تا متوجه شوید:

–  ارباب رجوع ما به عنوان مخاطب یا بعدها به عنوان مشتری به دنبال چه چیزی می گردد.
–  مشکلات و دغدغه های او چیست و در ذهنش به چه می اندیشد.
–  دلایل تصمیم نهایی وی برای خرید چیست.
–  ملاک انتخاب کالا یا خدمات شما توسط او چیست و بر چه اساسی شما را بر رقبا رجحان داده است.
–  بیشتر به خرید اینترنتی مایل است یا یک خرید رو در رو.
–  در حین خرید و پس از آن چه سوالاتی می پرسد.

پاسخ دادن به تک تک سوالات بالا شما را به سمت شناخت مشتری پیش می برد و باعث می شود تا از موارد زیر اطمینان یابیم:

–  در وب سایت خود چه مطالب و به چه صورتی تبلیغات بگذاریم.
–  آیا فقط  وب سایت کافیست یا باید از رسانه و مدیا های دیگر نیز استفاده کنیم.
–  در توسعه فروش خود چه گامهایی برداریم.

بدانید که اگر مشتریان خود را نشناسید هرگز نمیتوانید یا حداقل به خوبی نمی توانید کالای مورد نیاز آنها را تولید کنید.

به باز بودن راه ارتباطی کسب و کارتان با مشتریان مطمئن شوید و خدمات پس از فروش را جدی بگیرید که در اینصورت اطلاعات مشتریان را می توانید جمع‌آوری کنید و تجزیه و تحلیل روند نیازهای آنان را با دقت انجام دهید اینکار به شناخت مشتری کمک میکنید.

اگر این داده‌ها و اطلاعات را جمع‌آوری کردید، مطمئن شوید که آن‌ها در دسترس افراد مرتبط با تامین نیاز مشتریان قرار بگیرند. این اطلاعات حیاتی به شما اجازه می‌دهند تا قطعات پازل گزارش توصیفی مشتریان شما کنار هم قرار بگیرند.

برای شناخت مشتری چه کارهایی باید انجام بدیم؟

به صورت خلاصه نمونه ای از تحلیل داده ها و اطلاعات مربوط به شناخت مشتری را برایتان می آوریم که از نمونه واقعی استخراج شده است:

·         شناخت مشتری از طریق محتوا 

·         صحبت رو در رو با مشتری

·         نظر سنجی از طریق ارسال ایمیل

·         پایش و ارتباط با مشتری از طریق شبکه های اجتماعی

درست است که کالا و خدمات  زیادی با برندهای متفاوت تولید می شود اما مردم تنها از کالاهایی استقبال خواهند کرد که به آنها اطمینان دهد پاسخ گوی نیازشان است.

فقط کسی می تواند این اطمینان را به مخاطب بدهد که قبل از آن، نیازهای مخاطبش را کامل شناخته باشد.
 بدون ترس و با اعتماد به نفس وارد زندگی و دنیای مشتریانتان شوید.



کلمه کلیدی :

نام نویسنده :الگام