جلب توجه مشتری  و تبدیل بازدید کننده به یک مشتری تاریخ ثبت : 1399/06/12_12:55

جلب توجه مشتری و تبدیل بازدید کننده به یک مشتری


چگونه در مدت زمان کوتاه بازدید کننده را به مشتری تبدیل کنیم؟

جلب توجه مشتری  و تبدیل بازدید کننده به یک مشتری

 

بگذارید این مطلب را با یک مقدمه شروع کنیم. میانگین زمان توجه یک ماهی قرمز ۹ ثانیه است. اما طبق یک تحقیق از سوی شرکت مایکروسافت روی مشتریان در سال ۲۰۱۳، مشخص شد که مدت زمان توجه مردم، ۸ ثانیه است. این در حالی است که مدت زمان توجه مردم تا قبل از سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۲ ثانیه بود. این یک حقیقت حیرت انگیر، عجیب و نگران کننده است.

این مدت زمان کوتاهِ توجه یک فرد به هر چیزی، کاملا نوع زندگی امروز مردم دنیا را توصیف می‌کند. البته که اگر هر شخصی خودش بخواهد، حتی می‌تواند برای ۲ ساعت هم که شده به یک سخنرانی گوش کند یا تمرکز خود را روی موضوعی بگذارد که به آن علاقه‌مند است. اما دانشمندان به این حقیقت دست یافته‌اند که مردم به راحتی حواس پرت می‌شوند و به خاطر عناصر دیجیتالی فراوانی که در اطراف ما وجود دارد، این مدت زمان توجه، رفته رفته کوتاه‌تر هم می‌شود.

جای تعجبی هم ندارد. بسیاری از ما آدم‌های حواس‌ پرتی هستیم. یک لحظه موسیقی گوش می‌کنیم و لحظه‌ای دیگر توجه‌ ما به یک تصویر روی صفحه لپ‌تاپ جلب می‌شود و لحظه‌ای دیگر مشغول کار با موبایل هستیم.

جلب توجه مشتری در دنیای دیجیتال

نگه داشتن تمرکز مشتری در دنیای دیجیتال به شدت سخت شده است. اگر برای نگه داشتن بازدید کنندگان در سایت خود سخت در تلاش هستید و اکثرا به در بسته می‌خورید، قطعا شما تنها نیستید. جالب است بدانید ، کاربرانی که یک صفحه را از موتورهای جستجو پیدا می‌کنند، پس از باز کردن صفحه، آن را بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه می‌بندند. این آمار نشان می‌دهد که فقط کمتر از ۱۰ ثانیه فرصت دارید ارزش خود را به بازدیدکنندگان نشان دهید تا آن‌ها برای مدت بیشتری با شما بمانند.

البته که بسیاری از شما می‌دانید زمان همیشه محدود است، مخصوصا اگر پای مشتریان در فضای دیجیتال به میان باشد. این حقیقتی نیست که برای یافتن آن به موشک هوا کردن نیاز باشد. اما از این مهم‌تر، این است که چطور می‌توان به جلب توجه مشتریان در چنین زمان کمی پرداخت؟

به عنوان یک بازاریاب، یک صاحب کسب و کار دیجیتال، یا حتی شخصی که در اینستاگرام قصد فروش محصولات خود را دارد، چطور می‌توان به جلب توجه مشتری در ۸ ثانیه پرداخت؟

شکست در جلب توجه مشتری تنها در همین چند ثانیه ناچیز، ممکن است حتی به شکست تجارت شما منجر شود. وقتی نتوانید برای بازدید کننده جذاب به نظر برسید، مشتریان به سمت دیگری نگاه خواهند کرد و خیلی راحت شما را نادیده خواهند گرفت. به همین راحتی، عدم موفقیت در یک قانون ساده با ثانیه‌هایی که تعداد آن‌ها به اندازه انگشتان دو دست هم نمی‌رسند، ممکن است شکست را به همراه داشته باشد.

چطور از این اتفاق جلوگیری کنیم؟ چطور نگاه مشتری را به خود خیره کنیم؟

۱. بازدیدکنندگان خود را بشناسید

همیشه واضح‌ترین و بدیهی‌ترین مراحل، مراحل اول هستند. چطور قرار است به جلب توجه مشتریان در ۸ ثانیه بپردازید وقتی حتی آن‌ها را نمی‌شناسید؟ برخی از کسب و کارها با چشمانی بسته، مستقیم بازاری بسیار شلوغ را هدف قرار می‌دهند. این یک اشتباه بزرگ است که سعی کنید حدا‌قل در ابتدای راه، نشانه خود را به سمت تعدادی انبوه از بازدیدکنندگان یا بازار خود قرار دهید. اگر بخواهید به جای این که آرام آرام مشتریان را جذب کنید، مستقیما تعداد بزرگی از حاضرین بازار خود را راضی کنید، در نهایت شاید حتی یک نفر هم از شما راضی نباشد.

کسب و کارهای بزرگ و موفق، می‌دانند که باید روی تحقیق مشتری و تحقیق بازاریابی سرمایه‌گذاری کنند. آن‌ها می‌دانند که مهم است تا بازاری که سعی به ارائه محصول و سرویس در آن را دارند، به خوبی بشناسند. انجام این کار اجازه می‌دهد تا برای اهداف خود استراتژی تعیین کنید، برای این استراتژی‌ها تکنیک به کار ببرید و برای عملی شدن این تکنیک‌ها، فرمول‌های مناسب انتخاب کنید.

شناخت مشتری اجازه می‌دهد تا بتوانید به عنوان یک بازاریاب، ارتباطی شخصی‌تر و نزدیک‌تر با آن‌ها ایجاد کنید. زمانی که بازدید کننده این موضوع را از سوی شما احساس کند، قطعا توجه بیشتری به شما خواهد داشت.

۲. سریعا به سر اصل مطلب بروید

وقتی در دنیایی قرار داریم که کمبود توجه در آن بی‌داد می‌کند، خود را از حاشیه دور کنید و زمان کمی را که در اختیار دارید، هدر ندهید. سعی نکنید دیواری از کلمات و تصاویر غیر ضروری و حاشیه‌ای را جلوی مشتری بگذارید. جملات، تصاویر، ویدیوها یا هر مدیای دیگری که در اختیار دارید، اگر پر از حاشیه و حرف‌های غیر ضروری باشند، باعث دفع مشتری خواهند شد. آن‌ها با دیدن جزییات غیر ضروری، سریعا سایت را می‌بندند.

بنابراین، سریع و بدون تاخیر به سر اصل مطلب بروید. مقدمه مطلب شما باید همان لحظه در مورد هدفی که دارید صحبت کند. یک پیام کوتاه، مختصر و شفاف، دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید.

۳. به جای تمرکز روی کانال، روی شخص توجه کنید

هنگامی که مشغول نوشتن محتوا برای وبسایت هستید، همیشه به شخصی فکر کنید که در آن سوی اینترنت قرار است این مطلب را روی صفحه موبایل یا مانیتور خود مطالعه کند. شاید در نگاه اول ساده باشد، اما عملی کردن این قانون سخت‌تر از گفتن آن است.

اکثرا، توجه بسیاری از کسب و کارها به سمت بهینه‌سازی و تنظیمات کانال‌هایی است که مشتریان از طریق آن‌ها وارد می‌شوند. از وبلاگ گرفته تا شبکه‌های مجازی، دائما توجه صاحبان کار روی سئو یا جذب فالوورهای بیشتر است. اما هرگز فراموش نکنید که هدف اصلی هرگونه استراتژی بازاریابی دیجیتال، وافادار بودن به مشتریانی است که در اختیار دارید.

به یاد داشته باشید که در دنیای مدرن امروزی، مشتریان انتخاب‌های فراوانی پیش روی خود دارند. آن‌ها می‌دانند که برای نیاز خود کجا و چطور به کسب اطلاعات بپردازند. اکثر آن‌ها، قادر هستند تا بدون کمک شما، به دنبال محصولات یا سرویس‌های خود باشند. به همین دلیل مهم است که تجربه کاربری و جلب توجه مشتری را هدف اول خود قرار دهید، نه این که دائما به دنبال راهی باشید تا مشتری فقط وارد سایت یا پلتفرم شما شود. زمانی که روی خود مشتری متمرکز نشوید، آن‌ها به سایت دیگری خواهند رفت.

در عین حال که مهم است روی کانال‌های ورودی توجه کنید، اما همیشه هدف اول خود را روی مشتریان قرار دهید. یک مشتری که در نهایت محصولی را بخرد یا برای مدت طولانی در پلتفرم شما بماند بهتر است یا چند بازدیدکننده که سریعا سایت را می‌بندند؟

۴. محتوای خود را شخصی‌سازی کنید

نوشتن محتوا یک چیز است، شخصی‌سازی آن برای افراد حاضر در بازار مورد نظر یک چیز دیگر. محتوای متقاعد کننده‌ای که بتواند توجه یک شخص را از طریق صفحه نمایش جلب کند، یکی دیگر از سناریوهایی است که باید روی مشتری تمرکز کنید. اگر بتوانید از این طریق تعداد خوانندگان خود را بالا ببرید، مطمئن باشید که راه درست را انتخاب کرده‌اید.

اگر روی فروش خوراکی‌ها تمرکز دارید، خودتان یکی از طرفداران خوراکی‌های خوشمزه باشید. اگر می‌خواهید توجه یک گیمر را جلب کنید، خودتان یک گیمر باشید. اگر می‌خواهید در زمینه مد و فشن تلاش کنید، باید همانند یک طراح لباس حرف خود را بیان کنید.

برای رسیدن به چنین مرحله جذابیتی برای بازاری که در نظر دارید، نیاز به صرف زمان و تحقیقات فراوان است. اگر می‌خواهید بازدید کنندگان را چنان مجاب کنید که از سرویس‌های شما بهره ببرند، باید از دید آن‌ها نگاه کنید و باید دقیقا در مورد چیزی که نیاز به آن دارند، صحبت و رفتار کنید.

۵. احساسات مشتریان را هدف بگیرید

وقتی صحبت از تبلیغاتی باشد که اشک مشتریان را در بیاورد، تبلیغات تلویزیونی تایلند حرف اول را می‌زنند. در طی سال‌های اخیر، میلیون‌ها نفر، حتی آن‌هایی که در تایلند زندگی نمی‌کنند، از طریق یوتیوب این ویدیوها را مشاهده کرده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذا‌شته‌اند.

تبلیغات تاثیرگذار، یکی از راه‌هایی است که آژانس‌های تبلیغاتی تایلند برای ایجاد ارتباط احساسی بین مشتری و محصولات پیش گرفته‌اند. به نظر می‌رسد در تایلند، گاهی اوقات بدون وجود یک ارتباط احساسی، محصولات از نگاه مشتریان تایلندی بی‌معنی می‌شوند.

البته قرار نیست شما هم کاری کنید که مردم با دیدن محتوای متنی یا ویدیویی، اشک‌شان جاری شود. بلکه توجه به احساسات مشتری می‌تواند به این معنی باشد که تنها با یک داستان‌سرایی کوتاه هم می‌توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید. یا حتی با یک متن کوتاه که خواننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند. کاملا بستگی به محصولات، سرویس‌ها و بازار مورد نظرتان دارد که چطور ارتباطی احساسی بین محصولات و مشتریان برقرار کنید.

۶. از ارتباط تصویری بهره بگیرید

پست‌ها و مطالبی که دارای تصویر باشند، ۶۵۰ درصد بیشتر از پست‌هایی که فقط دارای متن هستند، می‌توانند توجه جلب کنند.

شانس فروش محصولات پس از دیده شدن از طریق محتوای ویدیویی، ۸۵ درصد بیشتر است.

پست‌هایی که دارای ویدیو هستند، ۳ برابر بیشتر از پست‌هایی که فقط دارای متن هستند، روی مشتری اثر می‌گذارند.

این حقایق، دائما نشان می‌دهند که درصد بزرگی از ارتباطات آنلاین امروزی، اگر به شکل بصری انجام شوند، موفقیت بیشتری خواهند داشت. تصاویر مناسب که حتی قادر باشند از نظر احساسی تحریک کننده باشند، دارای قدرت جلب توجه مشتری هستند. حتی ویدیوها می‌توانند عملکردی بهتر از خود نشان دهند.

میانگین مدت زمان دیده شدن یک ویدیو در اینترنت، ۲.۷ دقیقه است. همچنین ۵۹ درصد از مردم از بین یک متن و یک ویدیو، تماشای ویدیو را انتخاب می‌کنند. هر کدام را که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که آن قدر جذاب باشد که در ۸ ثانیه توجه مشتری را از آن خود کند.

محتوای تبلیغاتی بصری، به یاد ماندنی و موثر هستند، زیرا به پروسه درک و حفظ اطلاعات توسط مردم کمک می‌کنند.

برای جلب توجه مشتری در ۸ ثانیه، ذات و شخصیت شما در قبال مشتری، کلیدهای موفقیت هستند. محتوایی ایجاد کنید که مشتریان با آن ارتباط برقرار کنند، بتوانند با آن تعامل داشته باشند و آن قدری جذاب باشد که برای مدت بیشتری بتواند فرد را درگیر خود کند.

مردم در دنیای دیجیتال، هیچ علاقه‌ای به استراتژی‌های توخالی تبلیغاتی ندارند. آن‌ها جذب محتوایی خواهند شد که بتوانند با آن ارتباط بگیرند.

 

 

شرکت طراحی نرم افزار  crm

شرکت مهندسی سیستم الگام در زمینه تولید نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری  فعالیت میکند. این شرکت با ارائه خدمات با کیفیت سعی دارد به جلب رضایت مشتری بپردازد.ما تیمی از افراد متخصص هستیم که علاقه‌ی زیادی به تکنولوژی‌های روز داریم. کار تیمی را به خوبی می‌شناسیم و مشتریمان، کارکنانمان و صنعتمان را رو به جلو می‌رانیم و فراتر از انتظاراتشان ظاهر می‌شویم.

 



کلمه کلیدی :

نام نویسنده :الگام