تفاوت CRM ابری و CRM محلی تاریخ ثبت : 1398/04/24_11:28

تفاوت CRM ابری و CRM محلی


مزایای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری بر همگان روشن است. ارتباط موثر و خوب با مشتریان و خدمات دهی مناسب به مشتری در نهایت رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.

تفاوت CRM ابری و CRM محلی

مزایای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری بر همگان روشن است. ارتباط موثر و خوب با مشتریان و خدمات دهی مناسب به مشتری در نهایت رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.
با این حال زمان خرید نرم افزار CRM سولوشن های گوناگونی پیش روی شرکت هاست. از جمله crm محلی و crm ابری است.
اما تفاوت CRM ابری و CRM محلی چیست؟ هر یک چه مزایا و معایبی دارد؟ و کدام برای کسب و کارمان مناسب تر است؟

 

crm ابری و crm محلی کارکرد یکسانی دارند اما در ساختار نصب، راه اندازی و نگهداری برنامه تفاوت هایی با هم دارند. مهم ترین تفاوت CRM ابری و CRM محلی، تفاوت در نوع سرور یا میزبان نرم افزار است.
 

تعریف crm محلی (On-premise CRM)

در نرم افزار crm محلی، شما یکبار لایسنس برنامه را خریداری می نمایید و دیتابیس برنامه بر روی سرور شرکت شما نصب و راه اندازی می شود.
دسترسی به crm محلی هم به صورت وب بیس و از طریق مرورگر و هم به صورت شبکه ای می باشد. در حالت شبکه ای یا لوکال اتصال به اینترنت نیاز نمی باشد.

 

ویژگی های اصل crm محلی

مالکیت مادام العمر

با یکبار هزینه مالک نرم افزار خواهید شد.

بدون محدودیت پایگاه داده

قابلیت یکپارچه سازی با سایر برنامه ها

قابلیت ارتقا

 

تعریف crm ابری (Cloud CRM)

در نرم افزار crm ابری، برنامه به همراه دیتابیس در سرور شرکت میزبان ( تولید کننده نرم افزار) نصب و راه اندازی می گردد. دسترسی شما به crm  ابری تنها از طریق اینترنت می باشد، همچنین برای استفاده از برنامه، اشتراک ماهانه پرداخت می کنید و بعد از پایان زمان اشتراک، درصورت تمایل ملزم به تمدید اشتراک می باشید.

 

ویژگی های اصلی crm ابری

کاهش هزینه های اولیه

ملزم به اتصال اینترنت پر سرعت

پایگاه داده محدود

تمدید اشتراک

عدم ارتقا

عدم ادغام و یکپارچه سازی

 

پارامترهای مهمی برای انتخاب میان نرم افزار CRM محلی و نرم افزار CRM ابری وجود دارد. در این مقاله به عوامل موثر در تصمیم گیری اشاره می شود:

 

قیمت

تهیه CRM محلی مستلزم صرف هزینه از قبیل: هزینه نرم افزار، سخت افزار و از همه مهم تر سرور می باشد. شاید پرداخت این هزینه ها برای شرکت های متوسط و بزرگ مشکل نباشد اما ممکن است در برنامه ریزی شرکت های کوچک یا شرکت های نوپا که مدیریت دخل و خرج خود را به سختی انجام می دهند، تعریف نشده باشد.

شرکت هایی که همان نخست بودجه کافی برای زیرساخت های لازم مانند سرور درنظر می گیرند در بلندمدت هزینه برابر و حتی کمتری نسبت به شرکت هایی که هزینه تمدید اشتراک را می پردازند، صرف می کنند.

 

زمان

فاکتور زمان یکی دیگر از فاکتورهای حیاتی برای تصمیم گیری است. زمان از دو جهت حائز اهمیت است. یک، مدت زمان راه اندازی برنامه و دیگری مدت زمان استفاده از برنامه.
 

مدت زمان راه اندازی برنامه

در صورت انتخاب یک crm محلی زمانی را برای تهیه سرور، نصب و راه اندازی برنامه در نظر بگیرید. اما اغلب اوقات دسترسی به crm ابری بلافاصله بعد از پرداخت وجه اشتراک و نهایت ظرف مدت یک روز امکان پذیر است و با یک اینترنت پرسرعت می توانید از برنامه استفاده نمایید.
 

مدت زمان استفاده از برنامه

با انتخاب crm محلی دسترسی کامل و همیشگی به برنامه خواهید داشت اما زمان استفاده از crm کلاد محدود به مدت زمان اشتراکی است که تهیه کرده اید و با به اتمام رسیدن دوره اشتراک می بایست اشتراک خود را تمدید نمایید.

 

 امنیت داده ها

امنیت داده ها اولویت اصلی شرکت ها می باشد. در crm محلی داده های شما روی سرور خودتان است ولی درcrm  ابری داده ها در سرور شرکتی که ارایه دهنده خدمات میزبانی می باشد، ذخیره و نگهداری می شود. باور رایجی وجود دارد که حفظ امنیت اطلاعات مشتریان و داده های کسب و کار بویژه داده های مالی در نرم افزار محلی از امنیت بالاتری نسبت به نرم افزار کلاد برخوردارست.

این باور کاملا به شرکت میزبان بستگی دارد. یک شرکت معتبر در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری متعهد به تامین امنیت داده ها در هر زمان می باشد. آنها خود را مسئول حفظ اطلاعات و رفع مسایل پیش آمده می دانند. اختیار با شماست که یک شرکت سرشناس در زمینه ارایه crm ابری را انتخاب نمایید.

 

شخصی سازی

یکی از دلایلی که شرکت ها crm محلی را انتخاب می کنند، قابلیت شخصی سازی و ایجاد تغییرات در برنامه سی آر ام است. هر کسب و کاری ویژگی های مختص به خود را دارد و بنا به رویکردهایی که دارد احتیاج به امکانات ویژه همان کسب و کار دارد.
 

اکثر crm های کلاد، امکانات محدود و پایه ای دارند و انعطاف لازم برای تغییرات هر چند جزئی را ندارند. بیشتر مناسب کسب و کارهای کوچک می باشد و نیازهای پیچیده شرکت های بزرگ را مرتفع نمی کنند. البته این مساله دغدغه بسیاری از کسب و کارها نیست چرا که crm کلاد بهره وری مناسب و قابل قبولی برایشان دارد.

 

دسترسی

دسترسی به crm محلی وابسته به اینترنت نمی باشد و کارمندان شما تا زمانی که در شرکت حضور دارند، به آن دسترسی دارند. بنابراین اگر کارمندان ماموریت های خارج از شرکت نمی روند، دورکاری انجام نمی دهند و دسترسی آن ها محدود به مکان فیزیکی شرکت و ساعات کار معمول است، crm محلی برایتان مناسب است.

اتصال به برنامه سی ار ام محلی در مکانی خارج از شرکت امکان پذیر نیست درحالیکه با وجود اینترنت پرسرعت اتصال به برنامه سی ار ام کلود در هر زمان و مکانی ممکن است. crm کلاد راه حل مناسبی برای شرکت هایی است که میبایست کارمندانشان، با تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

نکته: محدودیتی که برای دسترسی به crm محلی اشاره شد درصورتی است که crm تحت شبکه نصب و راه اندازی شده باشد. چنانچه crm تحت وب باشد تنها با اتصال به اینترنت پرسرعت از طریق موبایل، تبلت و کامپیوتر براحتی به برنامه دسترسی خواهید داشت.

 

مقیاس پذیری
 

آیا برای برنامه ریزی های خود اهداف کوتاه مدت دارید یا بلندمدت فکر می کنید و به گسترش کسب و کار خود در آینده فکر می کنید؟

آیا سولوشن crm که انتخاب می کنید مطابق با رشد شرکت، قابلیت توسعه دارد؟ هنگام انتخاب بین crm ابری و crm محلی، راه کاری را انتخاب کنید که تغییرات غیرقابل پیش بینی که احتمال دارد با آن مواجه شوید را پوشش دهد.
نیازهای کسب و کار شما ثابت نیست، شرکت ها باید این امکان را داشته باشند تا سیستم crm خود را مطابق با رشد شرکت افزایش دهند.

با انتخاب شرکتی که سابقه فعالیت طولانی و پایدار در حوزه crm داشته باشد گسترش برنامه در آینده به راحتی امکان پذیر خواهد بود. 

 

📌 یک پیشنهاد دوستانه 

CRM نرم افزار راهکاری هوشمند برای چشم اندازهای استراتژیک CRM سازمان است. با چشم پوشی از هدف CRM در کسب و کارها و مدل‌سازی آن به فراخور نیازهای هر مجموعه و عدم به کار بستن راهکارها و تجربیات موفق سایر کسب کارها، انتظار تحقق کامل اهداف حوزه مدیریت ارتباط با مشتری سازمان ممکن نیست.

شرکت مهندسی سیستم الگام درزمینه تولید نرم افزار crm  و نرم افزار باشگاه مشتریان فعالیت میکند. این شرکت با ارائه خدمات با کیفیت در زمینه نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و نرم افزار ارتباط با مشتری  سعی دارد به جلب رضایت مشتری بپردازد.



کلمه کلیدی :

تفاوت CRM ابری و CRM محلی

نام نویسنده :شکیبا خلج/الگام