آیا نرم افزار CRM یک ابزار قابل اعتماد برای دسته بندی مشتریان است؟ تاریخ ثبت : 1398/05/27_16:21

آیا نرم افزار CRM یک ابزار قابل اعتماد برای دسته بندی مشتریان است؟


برای درک و شناسایی مشتریان بالقوه، دسته بندی مشتریان اهمیت می یابد.

آیا نرم افزار CRM یک ابزار قابل اعتماد برای دسته بندی مشتریان است؟

برای درک اینکه کدام یک از محصولات یا خدمات شرکت در بین مشتریان با استقبال بیشتری روبروست، می بایست مشتریان بالقوه خود را بهتر بشناسیم. برای درک و شناسایی مشتریان بالقوه، دسته بندی مشتریان اهمیت می یابد.

 

چرا مشتریان را دسته بندی کنیم؟

مشتریان را دسته بندی می کنیم تا مشتریان سودآور را بشناسیم و بیشترین تمرکز خود را بر روی این دسته قرار دهیم.

سازمان ها مشتریان خود را گروه بندی می نمایند تا بدانند کسانی که از خدمات یا محصولات آن ها استفاده می کنند چه خصوصیاتی دارند؟
 

سازمان ها از این دسته بندی ها برای تعیین برنامه های هدفمند مانند برنامه های بازاریابی استفاده می کنند. دسته بندی مشتریان نه تنها در بازاریابی بلکه در سایر بخش های سازمان  مانند تولید، فروش و خدمات پس از فروش نیز می تواند مفید باشد.

 

چگونه مشتریان را دسته بندی کنیم؟

حتی اگر یک استارت اپ نوپا راه اندازی کرده اید هم تعدادی مشتری هر چند محدود دارید. برای افزایش مشتریان خود چه برنامه ای دارید؟

هر کسب و کاری که داشته باشیم مشتریان ما از گروه های مختلفی تشکیل شده اند.  یک مدیر دوراندیش می داند که حفظ مشتری و فروش مجدد به مشتری را باید در برنامه های خود قرار دهد. بعد از جذب مشتری می بایست فعالیت هایی در راستای گروه بندی مشتریان صورت پذیرد.

بهترین کار اینست که لیستی از مشتریان فعلی خود تهیه نمایید و آن را ارزیابی نمایید. این مشتریان چگونه با شما آشنا شده اند؟ مشتریان شما اغلب از کدام منطقه یا شهر هستند؟ بیشتر مشتریان شما را خانم ها تشکیل می دهند یا آقایان؟ رده سنی مشتریان خود را می دانید؟ جوان هستند یا میانسال؟ چه میزان خرید داشته اند؟ آیا مجدد خرید کرده اند؟

هر گروه از مشتریان خصوصیاتی دارند که از دیگری متمایزست. برخی مشتریان شما شرکت های حقوقی هستند که خود این شرکت ها به انواع دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم بندی می شوند.

 

ثبت اطلاعات مشتریان و گزارش گیری دو کاربرد اصلی نرم افزار crm است که در دسته بندی مشتریان به ما کمک می کند.

شاید بتوان گفت مهم ترین بخش کار با نرم افزار CRM ورود اطلاعات مشتریان است. در چنین زمانیست که مدیر مجموعه تصمیم می گیرد چه اطلاعاتی باید در سامانه crm ثبت شود، این اطلاعات توسط چه کسانی باید وارد شود؟ اطلاعات طبق چه استانداری وارد CRM شود؟ این اطلاعات در آینده چه کاربردی برایمان خواهند داشت؟

یکی از اهداف استقرار CRM در هر سازمانی ایجاد دسته بندی مشتریان است. برای مثال در صورتیکه شما مدیر یک مجموعه تولید و عرضه پوشاک می باشید، در زمان ورود اطلاعات مشتریان میبایست از کارشناس خود بخواهید فیلدهایی مانند جنسیت و سن را حتما تکمیل نماید.
از طرفی اجباری بودن فیلد فصول سال (بهار، پائیز و...) به شما این امکان را می دهد که در زمانی که به اطلاعات کالای خود نیاز دارید، براحتی پوشاک خود را برمبنای فصل مورد استفاده دسته بندی نمایید.

هم چنین زمانیکه یک کمپین تبلیغات پیامکی راه اندازی نمایید می توانید، کالای هدف خود را تنها برای همان بازار هدف پیامک نمایید. کمپین تبلیغاتی از طریق کانال هایی از قبیل پیامک، بیلبورد های خیابان، تلویزیون، بنر سایت و... انجام می شود.

فیلد مهم و کاربردی دیگری که در هنگام ورود اطلاعات باید درنظر گرفته شود، نحوه آشنایی با مشتری است که اغلب شرکت ها توجه ای به آن ندارند. با ثبت شیوه آشنایی با شرکت متوجه خواهید شد هنگامی که مشتریان با شما تماس می گیرند از طریق چه کانالی با شما آشنا شده اند بعبارتی کدام یک از کمپین های تبلیغاتی شما اثربخش تر بوده است.

شناسایی موثرترین روش های ارتباط با مشتری، صرفه جویی منابع و افزایش کارایی را تضمین می کند. بر مبنای اصل پارتو تمرکز بر 20 درصد کانال های تبلیغاتی، 80 درصد مشتری بالقوه برای شما حاصل می گردد.



 

 

📌 یک پیشنهاد دوستانه 

CRM نرم افزار راهکاری هوشمند برای چشم اندازهای استراتژیک CRM سازمان است. با چشم پوشی از هدف CRM در کسب و کارها و مدل‌سازی آن به فراخور نیازهای هر مجموعه و عدم به کار بستن راهکارها و تجربیات موفق سایر کسب کارها، انتظار تحقق کامل اهداف حوزه مدیریت ارتباط با مشتری سازمان ممکن نیست.

شرکت مهندسی سیستم الگام درزمینه تولید نرم افزار crm  و نرم افزار باشگاه مشتریان فعالیت میکند. این شرکت با ارائه خدمات با کیفیت در زمینه نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و نرم افزار ارتباط با مشتری  سعی دارد به جلب رضایت مشتری بپردازد.

 

 



کلمه کلیدی :

نرم افزار CRM یک ابزار قابل اعتماد برای دسته بندی مشتریان

نام نویسنده :شکیبا خلج/الگام